Semmeringspoorlijn

  • Oostenrijk

De Semmeringbahn is een onderdeel van de Oostenrijkse Südbahn. De lijn loopt van Gloggnitz over de Semmeringpas naar Mürzzuschlag en was de eerste normaalsporige bergspoorweg in Europa. Kijkende naar het zware terrein en het hoogteverschil wordt zij ook als eerste ter wereld beschouwd. De gehele lijn, geopend in 1854 en 41 kilometer lang, is nog steeds van groot belang voor de Oostenrijkse spoorwegen. In 1959 werd de hele lijn geëlektrificeerd.

De spoorlijn werd door bouwmeester Carl Ritter von Ghega zodanig aangelegd, dat de natuur en de techniek met elkaar concurreren zonder elkaar in de weg te zitten. Het is daarom ook dat de spoorlijn in 1998, destijds als de enige spoorlijn, op de Werelderfgoedlijst werd opgenomen.

Criteria
  • II. het stelt een belangrijke interactie van menselijke waarden tentoon, gedurende een tijdspanne of binnen een cultureel gedeelte van de wereld, voor ontwikkelingen in architectuur of technologie, monumentale kunsten, stadsontwerp of landschapsinrichting
  • IV. het is een bijzonder voorbeeld van een type gebouw of architectonisch of technologisch ensemble of landschap, dat significante stappen in de menselijke geschiedenis voorstelt

Foto 2

Content:
  • Europa
UNESCO-Regio:
  • Europa en Noord-Amerika
UNESCO-Volgnummer:
785
Inschrijvingsjaar:
1998
Soort erfgoed:
Cultuurerfgoed
Bedreiging:
Nee

Landinformatie:

Provincies:

https://werelderfgoedlijst.nl/wp-content/uploads/gravity_forms/6-b6759d1e1f41044f6a6ad8d87d586cec/2016/12/396.jpg

Landoppervlakte:
https://werelderfgoedlijst.nl/landnaam
Aantal inwoners:
https://werelderfgoedlijst.nl/wp-content/uploads/gravity_forms/6-b6759d1e1f41044f6a6ad8d87d586cec/2016/12/4110.jpg

Joris

De informatie, o.a. afbeeldingen en foto's op deze website is afkomstig van diverse openbare bronnen van het internet. Wikipedia is de meest gebruikte bron. Neem contact met ons op als u denkt dat er sprake is van auteursrechtelijk beschermd materiaal.